بتن ریزی در هوای سرد

در کارهای بتنی، هوای سرد به شرایطی اطلاق می‌شود که بیش از 3 روز متوالی، متوسط درجه حرارت روزانه از 5 درجه سیلسیوس کمتر باشد. چنانچه بیش از نیمی از روز دمای محیط بالای 10 درجه سیلسیوس باشد، هوا سرد تلقی نمی‌شود.

به‌ طور کلی، در دمای کم، آهنگ کسب مقاومت بتن کاهش می‌یابد و در نتیجه بتن تازه باید در مقابل آثار مخرب یخبندان محافظت گردد. در مواردی که بتن در چند ساعت اول، بعد از بتن ریزی و یا قبل از آنکه مقاومت نمونه استوانه‌ای بتن به 5/3 مگاپاسکال برسد، اگر در معرض یخبندان قرار گیرد، ممکن است مقاومت نهایی بتن تا 50 درصد کاهش یابد و بتن دچار آسیب دیدگی جدی گردد. اگر بتن در دمایی کمتر از 5+ درجه سانتیگراد قرار گیرد، فرآیند هیدراتاسیون بسیار کند شده و روند کسب مقاومت بتن عملاً متوقف می‌گردد.

آب خالص در صفر درجه سانتیگراد یخ می‌زند، اما آب در داخل بتن به علت وجود املاح مختلف، دارای نقطه انجماد کمتری است و زمانی که آب در بتن یخ می زند، حجم آن حدود 9 درصد بیشتر می‌گردد.

از آنجا که انجماد بتن فرآیند تدریجی است، مقداری آب در منافذ موئیینه بتن باقی می‌ماند که به علت افزایش حجم یخ، تحت فشار هیدرولیک قرار می‌گیرد. این فشار اگر آزاد نگردد، سبب تنش کشش داخلی شده و در نتیجه سبب ترک خوردگی و خرابی بتن می‌شود. با افزایش تعداد چرخه های یخ زدن و آب شدن، بر شدت خرابی بتن نیز اضافه می‌گردد.

بتن در سنین اولیه خود، نه تنها باید در مقابل یخبندان محافظت گردد، بلکه باید قادر باشد تا در طول عمر مفید خود در مقابل چرخه‌های ذوب و یخبندان مقاومت نماید. برای اینکه از یخ زدن بتن تازه جلوگیری شود، دمای بتن در هنگام ریختن آن باید در حد مناسب و توصیه شده باشد.

رعایت نکات زیر برای بتن ریزی در هوای سرد الزامیست:

1- توصیه می‌شود در هنگام بتن ریزی دمای هیچ قسمت از بتن تازه از 10 درجه سیلسیوس کمتر نباشد، ولی به هر حال این دما نباید از 5 درجه  سیلسیوس به عنوان حداقل مجاز، کمتر شود.

2- در هوای سرد باید با گرم کردن عناصر متشکله بتن، دمای مخلوط را به حد قابل قبول رسانید.

3- برای تهیه بتن در درجه حرارت زیر صفر، ابتدا باید قطعات یخ و مصالح یخ زده را از مصالح سنگی جدا و مصالح سنگی را تا بالای 15 درجه و در صورت لزوم آب را تا 60 درجه سیلسیوس گرم نمود.

4- در صورتی که مصالح سنگی خشک باشد، می‌توان ماسه را تا 40 درجه سانتیگراد گرم کرد، در این حالت آب نیز نباید از 60 درجه سانتیگراد بیشتر گرم شود.

5- تغییر سریع دمای سطح بتن پس از اتمام دوران حفاظت، باعث ایجاد ترک در سطوح خارجی خواهد شد. لذا باید در طول حداقل 24 ساعت اولیه پس از اتمام دوران نگهداری بتن، تدابیر لازم اتخاذ گردد.

6- هنگامی که گرم کردن مصالح سنگی مشکل بوده و یا عملی نباشد، می‌توان با استفاده از آب گرم دمای مخلوط بتن را بالا برد.

7- دمای آب مصرفی باید یکنواخت و ثابت باشد تا تغییری در اسلامپ ساخت‌های مختلف بتن حادث نشود.

پیش بینی‌های لازم، قبل و در حین اجرای بتن ریزی در هوای سرد به شرح زیر است:

1- شن، ماسه و اب مصرفی باید عاری از برف، یخ و مصالح یخ زده باشد.

2- قبل از اجرای بتن ریزی تمامی سطوح در تماس با بتن نظیر سطح قالب، آرماتورها و کابل‌های پیش‌تنیده باید عاری از برف و یخ زدگی بوده و حتی الامکان دارای دمای مخلوط بتن مورد نظر باشند.

3- از سیمان‌های مخصوص زودگیر مانند تیپ 3 استفاده گردد.

4- از پوشینه و عایق‌های مناسب استفاده گردد.

5- از طریق بالا بردن دمای محیط بتن ریزی و ایجاد بادشکن، مراقبت های لازم به عمل آید.

6- فاصله حمل بتن حتی الامکان کوتاه اختیار گردد.

همچینین شما می‌توانید از مقاله بتن ریزی در هوای گرم نیز دیدن کنید.