کفسازی صنعتی يكی از مهمترين مباحث در زمينه اجرای ابنيه است كه با توجه به اهميت آن مي بايست بطور جدی و تخصصی به تحليل و ارائه راهكارهای مناسب در اين خصوص اقدام نماييم . سالانه هزينه بسيار هنگفتی صرف تعمير و بازسازی كفسازی سالن ها ميگردد.

علاوه بر اين، زمان يكی از پارامترهای بسيار قابل توجه است كه ميبايست صرف تعميرات و بعضاً تعطيلی و … گردد .
استفاده از پوششهای رزینی مرسوم و اکثرا موزاییک و امثالهم و در پی آن تحمیل خسارات بسیار زیاد جهت تعمیر و نگهداری کف از جمله مشکلاتی است که تولید کنندگان با آن مواجه می باشند و دیگر اینکه استفاده از سطوح دال بتنی به عنوان سطح کاربری به هیچ عنوان صحیح نبوده و بسرعت دچار آسیب میگردد.
هدف از ارائه پيشنهاد فنی جلوگيری از اتلاف وقت و بخصوص هزينه هايی است كه در اين مقطع می توان به سهولت از آن جلوگيری نمود .

با توجه به اینکه فضاهای مربوط به سالن های تولید و انبارها و به طور کلی سالن های صنعتی در معرض سایش، اصابت اجسام تیزگوشه و ریزش مواد میباشد ، استفاده از پوشش های سخت کننده بتن توصیه میگردد.

این محصولات با استفاده از فرمولاسیون و مواد اولیه کمپانی Wacker آلمان، بصورت پودرهای آماده، قابل اجرا است و تشکیل شده است از مواد بسیار سخت پایه معدنی و مصنوعی چون کوارتز، کروندوم، بازالت، اکسید آلومینیوم و … دانه بندی منظم، که همراه بیندر پایه سیمانی و پراکنده ساز در رنگهای متفاوت قابل عرضه میباشد.
امروزه استفاده از این ترکیبات بمنظور ایجاد کفسازی بنیادی و اقتصادی وسعت زیادی یافته است.

برخی از مزایای کفسازی صنعتی

اجرای همزمان بتن ریزی و مواد بتن سخت در یک مرحله از مزایای کف سازی صنعتی می باشد.

  • سرعت اجرای کفسازی به روش کف سازی صنعتی.
  • مقاومت سایشی بسیار بالا در ترافیک زیاد و نهایتا جلوگیری از ایجاد گرد و غبار.
  • چسبندگی بسیار مناسب و عدم جدایی لایه سخت از بتن.
  • عدم لغزندگی اجسام بر روی سطح.
  • عدم جذب آلودگیها و سهولت نظافت و پاک کردن آلودگیها.
  • تنوع رنگ و پایداری رنگهای بکار رفته در اثر تابش نور خورشید و …

مزیت استفاده از پوشش بتن سخت نسبت به بتن معمولی

پوشش بتن سخت نسبت به بتن معمولی دارای مقاومت سایشی، مکانیکی و فشاری بالا تری میباشد و همچنین در رنگهای گوناکون عرضه میگردد که ضمن زیبایی دادن به کارخانه و سالن های صنعتی و سوله، رنگهای روشن آن موجب روشن تر کردن کارخانه و یا سوله و کم کردن هزینه انرژی برق می شود . لازم بذکر است که بتن معمولی بعد از مدتی بر اثر سایش ایجاد گرد و غبار میکند ولی پوشش بتن سخت به مقدار بسیار بالایی ضد گرد و غبار و به اصطلاح (ANTI DUST ) می باشد.

پوشش بتن سخت

مزیت استفاده از پوشش بتن سخت نسبت به پوششهای رزینی (اپوکسی و پلی یورتان)

پوشش بتن سخت به جز موارد مخصوص که استفاده از اپوکسی و پلی یورتان در آن الزامی است در موارد یکسان به علت داشتن هزینه کمتر و مقاومت بیشتر برتری دارد. همچنین برای استفاده از پوشش های رزینی باید ابتدا کفسازی نمود، یعنی عملیات آرماتور بندی و بتن ریزی انجام گیرد و پس از اتمام دوره کیورینگ بتن، لایه های اپوکسی یا پلی یورتان به عنوان پوشش نهایی بر روی آن اعمال گردد. ولی در سیستم کف سازی با استفاده از پوشش بتن سخت همزمان با عملیات بتن ریزی لایه نهایی که پودر های سخت کننده سطح بتن میباشد بر روی بتن تازه اجرا و در نهایت با حذف چند مرحله از کار، سرعت بیشتر و هزینه های کمتری خواهیم داشت، ضمن اینکه با توجه به همزمانی اجرای پوشش بتن سخت با بتن تازه سطح نهایی ما دچار جدایی لایه نهایی از سطح بتن نمیگردد.

کفسازی سخت صنعتی

مزیت پوشش بتن سخت نسبت به پوشش آسفالت

این نوع پوشش نسبت به آسفالت دارای طول عمر مفید بالاتری می باشد. (عمر مفید آسفالت در راهسازی 25 سال ولی عمر مفید دال های بتنی در راهسازی 100 سال می باشد.) که این امر موجب گردیده که در بزگراه ها و جاده ها و راه های برخی از کشورهای توسعه یافته آمریکایی و اروپایی و همچنین باند فرودگاهـها از این نوع کفــسازی استفاده گردد. همچنین می توان به این امر اشاره کرد که بعد از مدتی آسفالت در معرض هوای گرم دچار موج و جمع شدگی می شود ولی بتن با گذشت زمان به مقاومت بیشتری میرسد و ریزش انواع مواد نفتی و پایه حلال همانند بنزین و گازوئیل بر روی پوشش بتن سخت موجب خورندگی و تخریب آن نمیگردد. لازم بذکر است که هزینه استفاده از بتن در ایران نسبت به آسفالت ارزانتر می باشد.