ضد یخ بتن

امروزه بتن به عنوان اولین و مهمترین مصالح در صنعت ساخت و ساز در دنیا مطرح می‌باشد. از این رو تحقیقات میان رشته ای فراوانی در سطح جهانی در راستای ارتقاء کیفیت و طول عمر بتن به طور مداوم در جریان است. برای کنترل خصوصیات بتن ، با توجه به کاربردهای آن در انواع پروژه های مختلف عمرانی از افزودنی های گوناگونی استفاده می‌شود که هرکدام اثرات خاصی بر بتن دارند.

بتن در دماهای پایین مقاومت بسیار کمی کسب می‌کند و لازم است از بتن در برابر آثار ویرانگر و مخرب یخ زدگی محافظت گردد. بتنی که حتی یک بار در سنین اولیه یخ زده باشد در مقایسه با بتنی که دچار یخ زدگی نگردیده است در برابر شرایط جوی از مقاومت بسیار پایین تری برخوردار است و همچنین بسیار آسیب پذیر تر خواهد بود.

ضد یخ بتن یکی از مواد افزودنی بتن می‌باشد که جهت جلوگیری از یخ زدگی بتن در شرایط آب و هوایی سرد و معمولاً به منظور جلوگیری از توقف عملیات بتن ریزی در این شرایط آب و هوایی در مخلوط های بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. افزودن ضدیخ به بتن باعث تسریع در روند عملیات هیدراتاسیون سیمان می‌شود و خطرات ناشی از افت دمای محیط را تقلیل می‌دهد.

باید توجه داشت که در هنگام اضافه نمودن ضدیخ بتن مایع مقدار آب بتن کنترل گردد. حداقل دمای محیط برای انجام عملیات بتن ریزی 5+ درجه سانتیگراد بوده و در دمای پایین تر باید از اجرای عملیات بتن ریزی جداً پرهیز شود. همچنین دمای اجزای متشکله بتن در هنگام اختلاط باید حداقل 12+ سانتیگراد باشد که می‌توان با گرم نمودن مصالح (آب و سنگدانه‌ها) به این امر دست یافت.

به صورت کلی موارد مصرف ضدیخ بتن به شرح زیر می‌باشد:

  • بتن ریزی در هوای سرد و یخبندان
  • جلوگیری از یخ زدگی پلاستر های سیمانی در فضاهای داخلی و خارجی
  • در هوای سرد و زمانی که نیاز به حداقل زمان برای گیرش بتن باشد
  • در شرایطی که احتمال افت شدید دما وجود دارد
  • در شرایطی که نیاز به قالب برداری سریع بتن باشد
  • مناسب برای استفاده در قطعات پیش ساخته بتنی

ویژگی‌های مورد انتظار از یک ضد یخ بتن استاندارد را می‌توان بصورت کلی به شرح زیر بر شمرد:

  • ایجاد مقاومت بالا در برابر یخ زدگی بتن در شرایط سخت آب و هوایی
  • تسریع در زمان گیرش اولیه بتن
  • بهبود در زمان کسب مقاومت اولیه بتن
  • سازگاری با انواع تیپ های سیمان

ضدیخ های بتن بصورت کلی به دو شکل پودری و مایع قابل عرضه می‌باشند. لازم به ذکر است انتخاب نوع ضدیخ بتن مورد مصرف در پروژه ها و میزان مصرف آنها بهتر است با نظر کارشناسان و مراجعه به برگه اطلاعات فنی محصول انجام گیرد. توجه داشته باشید برای بتن های مسلح و یا به صورت کلی بتن هایی که با المانهای فلزی در تماس هستند می‌بایست از ضدیخ های  بدون کلراید استفاده شود. ضدیخ بتن BDBfr.lnc محصولی بدون یون کلراید و مناسب جهت استفاده در بتن های مسلح می‌باشد.

میزان مصرف ضد یخ بتن:

میزان مصرف ضدیخ بتن با توجه به دمای محیط و عیار سیمان ، عموماً بین 1 تا 5 درصد وزن سیمان مصرفی در نظر گرفته می‌شود. جدول زیر بیانگر میزان استفاده از ضد یخ بتن با توجه به شرایط دمای محیط و عیار سیمان می‌باشد.

میزان استفاده از ضد یخ بتن با توجه به شرایط دمای محیط و عیار سیمان
میزان استفاده از ضد یخ بتن با توجه به شرایط دمای محیط و عیار سیمان

طریقه مصرف ضد یخ بتن:

برای دستیابی به توزیع همگن در بتن یا ملات باید طی 2 دقیقه به سرعت آن را هم بزنید. هنگامی که به طور جداگانه به بتن تازه مخلوط شده اضافه می‌شود باید حداقل 3 دقیقه اختلاط بیشتر صورت گیرد. برای اطلاع بیشتر از طریقه مصرف ضد یخ بتن با ما در تماس باشید.

طریقه نگهداری:

در محیط سر پوشیده و به دور از تابش مستقیم نور خورشید نگهداری شود. در صورت رعایت شرایط استاندارد ، ضد یخ های بتن تا یک سال قابل استفاده می‌باشند.