هر فن آوری همواره کاربردها و محدودیت های خاص خود را دارد . بتن الیافی خواص مناسبی همچون شکل پذیری بالا ، مقاومت فوق العاده ، قابلیت جذب انرژی و پایداری در برابر ترک خوردن را دارا می باشد ، که متناسب با آنها می توان موارد کاربرد فراوانی برای آن یافت .

موارد استفاده و محدودیت های کاربرد بتن الیافی

هر فن آوری همواره کاربردها و محدودیت های خاص خود را دارد . بتن الیافی خواص مناسبی همچون شکل پذیری بالا ، مقاومت فوق العاده ، قابلیت جذب انرژی و پایداری در برابر ترک خوردن را دارا می باشد ، که متناسب با آنها می توان موارد کاربرد فراوانی برای آن یافت .

به طور مثال در ساخت کف سالن های صنعتی ، می توان از این نوع بتن به جای بتن آرماتوری متداول سود جست .
این نوع بتن از بهترین مصالح موارد استفاده در ساخت بناهای مقاوم در برابر ضربه ، همچون سازه پناهگاه ها و انبارهای نگهداری مواد منفجره به شمار می رود و بناهای شکل گرفته از بتن ، قابلیت فوق العاده ای در جذب انرژی ضربه دارد .
همچنین در ساخت باند فرودگاه ها به خوبی می توان از این نوع بتن کمک گرفت .

موارد دیگری از بکارگیری این بتن ، ساخت قطعات پیش ساخته ساختمانی همچون پانل ها و یا پاشش بتن روی سطح انحنای یک سازه می باشد .
علاوه بر موارد یاد شده می توان از مزایایی همچون عایق بودن سازه در برابر صدا و سرعت بالای اجرا نیز بهره مند گردید .
اما از آنجا که نحوه قرار گرفتن الیاف داخل بتن ، کاملا تصادفی می باشد ، از این بتن معمولا نمی توان به نحو مطلوبی در ساخت تیرها و ستون ها بهره گرفت و در این نوع سازه ها استفاده ار روش سنتی و شبکه بندی فولادی به صرفه تر و مناسب تر می باشد .
لازم است به این نکته توجه شود که ناکارآمدی یک تکنولوژی جدید ، نباید مانع نادیده گرفتن کاربردهای مناسب و نقاط قوت آن گردد .

توجیه اقتصادی بتن الیافی

استفاده از بتن الیافی در همه موارد از بتن سنتی به صرفه تر نمی باشد .
اما بر اساس برآوردهایی که توسط بعضی از متخصصین کشور انجام گرفته است ، در جاهایی که سرعت اجرای بالا مدنظر است و یا نیاز به پاشش بتن (شات کریت) روی سطوح ویژه ای است ، استفاده از این نوع بتن توصیه می گردد .

 

استفاده از تکنولوژی بتن الیافی در صنعت ساختمان

استفاده از تکنولوژی بتن الیافی در صنعت ساختمان

تکنولوژی بتن الیافی نمونه دیگری از کاربرد کامپوزیت ها به عنوان یک فناوری نوین در صنعت عمران و ساخت وساز می باشد .

محورهای سه گانه زیر را می توان به عنوان مهم ترین فناوری هایی که لازم است مورد توجه دست اندرکاران صنعت ساختمان کشور واقع شود بر شمرد .

  • روشهای سبک سازی بنا
  • روش های تولید سریع و اصولی بنا
  • بهره گیری از مواد جدید

در نتیجه الیاف تقویت کننده نیز از دیگر مواد عصر حاضر هستند که کاربردهای فراوانی در قسمت های مختلف ساختمان یافته اند .
این الیاف که بیشتر شامل الیاف شیشه ، پلی پروپیلن و گاه کربن نیز می شود ، در ساخت انواع بتن های الیافی کاربرد فراوان دارند.

اگر می بینیم که در کشوری همچون ترکیه ، به کارگیری بتن الیافی به جای روش های سنتی ، مقرون به صرفه تر از کشور ماست ، ریشه های آن را در سرمایه گذاری و تلاش سازمان یافته جهت اقتصادی نمودن استفاده از این تکنولوژی جدید می توان یافت .
اما اگر ما از روی آوردن به فناوری جدید به علت ریسک سرمایه گذاری پرهیز کنیم خواهیم دید که تکنولوژی سنتی در غیاب بهره گیری از فناوری نوین ، رقم بسیار بالایی از سرمایه های ما را به هدر خواهد داد .

بتن الیافی چیست ؟

بتن پارچه ای و کاربردهای آن چیست ؟

بتن غلتکی RCC یا RCD چیست ؟

افزودنی بتن چیست؟